KONFERENCJA INICJUJĄCA IX KAMPANIĘ SPOŁECZNĄ HOSPICJUM TO TEŻ ŻYCIE POD HASŁEM „ZDROWA ROZMOWA POMAGA LECZYĆ. MÓW – SŁUCHAJ – ZAUFAJ”.

We wtorek, 9 października br., w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej przy ulicy Brackiej w Warszawie odbyła się konferencja inicjująca IX kampanię społeczną Hospicjum to też Życie.

Do jej tegorocznej odsłony, prowadzonej pod hasłem „Zdrowa rozmowa pomaga leczyć. Mów – Słuchaj – Zaufaj”, zaproszono ekspertów z dziedziny medycyny paliatywnej, onkologii, psychoonkologii i psychologii. Kampania ma na celu zwrócenie uwagi na znaczenie właściwej komunikacji w procesie leczenia zarówno dla chorego, jego bliskich, jak i personelu medycznego.

Dziennikarzy i gości powitała Iwona Schymalla, która przedstawiła organizatorów oraz przybyłych ekspertów kampanii. Za stołem konferencyjnym usiedli: Alicja Stolarczyk, prezes Fundacji Hospicyjnej, eksperci: prof. n. med. Krystyna de Walden-Gałuszko, prezes Polskiego Towarzystwa Psychoonkologicznego, prof. n. med. Maciej Krzakowski – kierownik Kliniki Nowotworów Płuca i Klatki Piersiowej Centrum Onkologii Instytutu im. M. Skłodowskiej-Curie w Warszawie, dr n. med. Zbigniew Bohdan, kierownik medyczny Hospicjum Domowego dla dzieci im. ks. E. Dutkiewicza w Gdańsku, dr psych. Konrad Maj, wykładowca w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, Jolanta Leśniewska, koordynator projektu z ramienia Fundacji Hospicyjnej, Aneta Bartnicka-Michalska, psycholog i psychoterapeuta Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, a także Danuta Stopieńska, koordynator gdańskiego oddziału Akademii Walki z Rakiem, która osiem lat temu przeszła chorobę nowotworową.

Alicja Stolarczyk przedstawiła zebranym główne założenia i cele kampanii oraz wyniki badania internautów, przeprowadzonego przez PBS, na temat komunikacji z chorym. Na jego podstawie okazuje się, że zaledwie ponad połowa badanych jest zadowolona ze sposobu, w jaki lekarze i pielęgniarki rozmawiają z pacjentem. Co piąty badany był z tych rozmów niezadowolony, natomiast aż 90 procent osób zadowolonych z przebiegu rozmowy zastosowało się do zaleceń terapeutycznych.

Dr Bohdan wyjaśnił, że niekiedy komunikacja to długa rozmowa z rodzicami na temat czysto technicznych elementów dotyczących opieki nad ich dzieckiem, a czasami to wspólne milczenie lub żarty, które pozwalają rozładować napięcie i z dystansem spojrzeć na problemy.

Krajowy konsultant w dziedzinie onkologii prof. Maciej Krzakowski podkreślał, że pacjent powinien otrzymać od lekarza informacje o „plusach i minusach” proponowanych metod leczniczych. „Lekarze muszą starać się przekazać pacjentowi optymizm nawet w trudnych sytuacjach, ale nie mogą obiecywać rzeczy, które nie są możliwe” — powiedział prof. Krzakowski. Dodał, że studenci medycyny powinni uczyć się, jak rozmawiać z pacjentami — najpierw w ramach zajęć na uczelni, ale przede wszystkim od swoich starszych kolegów.

Pani Profesor de Walden-Gałuszko zwróciła uwagę, że w rozmowie z pacjentem niezwykle ważne są trzy elementy: uważność, poświęcony tylko jemu czas oraz nieodbieranie nadziei.

„Siedzi pani na bombie” — usłyszała Danuta Stopieńska od lekarza, który w ten sposób poinformował ją o nowotworze. Świadectwo osoby, która przeszła chorobę, wywołało dyskusję na temat szkolenia zarówno personelu medycznego, jak i chorych. Profesor de Walden-Gałuszko wspomniała o szkołach dla pacjentów, które uczą prowadzenia rozmowy z personelem medycznym: sposobu formułowania pytań, opisu swoich dolegliwości czy też przedstawiania własnych propozycji odnośnie do pewnych elementów leczenia. Alicja Stolarczyk wyraziła nadzieję, że kampania doprowadzi do spotkania oczekiwań pacjentów i personelu medycznego oraz pozwoli stworzyć Szkołę Komunikacji. Poinformowała zebranych, że osobiste doświadczenia można przekazać na forum strony www.zdrowarozmowa.pl.

Konferencja dobiegła końca, rozmowy kuluarowe ucichły, ale mamy nadzieję, że dzięki przybyłym dziennikarzom, m.in. z: Polsat News, Czwartego Programu Polskiego Radia, Radiowej Trójki, Informacyjnej Agencji Radiowej, Gościa Niedzielnego, Gazety Lekarskiej i PAP wieści o kampanii „pójdą w eter” i z przesłaniem „Zdrowa rozmowa pomaga leczyć” uda nam się dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.

Przekaż darowiznę online

kwota:

Fundacja Hospicyjna

Numer konta bankowego
72 1540 1098 2001 5562 4727 0001
KRS 0000 201 002
OFERTY PRACY
WSPIERAJ NAS

CHARYTATYWNE KARTKI ŚWIĄTECZNE

 

Wolontariat opiekuńczy

 

Rocznik

 

WSPIERAMY UKRAINĘ

 

Numer konta bankowego
92 1540 1098 2001 5562 3339 0008 
Prosimy o wpłaty z dopiskiem - Ukraina.

Księgarnia

MIASTO GDAŃSK

 

Tumbo Pomaga i Szkoli

Tumbo Pomaga Dorosłym i Dzieciom

Akademia Walki z Rakiem

Mój osobisty plan zdrowienia

Droga do równowagi

Sfinansowano ze środków Miasta Gdańska