Warto wiedzieć

Pojęcia przydatne dla osób dotkniętych chorobą nowotworową

Strategie pacjentów

Każdy człowiek ma własną drogę do zdrowia i ważne jest by nią świadomie podążał. Dr Carl Simonton wyodrębnił sześć kategorii zdrowotnych, stanowiących istotne uzupełnienie leczenia medycznego, zarówno na etapie zmagania się z chorobą, jak i podczas profilaktyki. Są nimi:

  • dieta,
  • ćwiczenia fizyczne i ruch,
  • praca z umysłem, przekonaniami, redukcja stresu, korzystanie z wewnętrznej mądrości, intuicji,
  • wzmacniające kontakty z innymi ludźmi, wsparcie,
  • zabawa, przyjemne aktywności, radość,
  • poczucie celu i sensu życia.

Psychoonkologia

Dziedzina medycyny zajmująca się psychologicznymi aspektami choroby nowotworowej. Wsparcie psychoonkologiczne ma na celu poprawę życia pacjenta w różnych aspektach: fizycznym, psychicznym, duchowym i społecznym.

Psychoneuroimmunologia

Nauka o interakcjach między psychiką a układami nerwowym i immunologicznym. W sferze jej głównych zainteresowań leży związek stresu z chorobami, jego wpływ na ich wywoływanie czy zaostrzanie przebiegu. Jak wykazały badania, zmniejszenie stresu, stan równowagi i spokoju wpływają korzystnie na proces zdrowienia.

Metoda Simontona

Metoda stosowana w psychoonkologii, której twórcą jest dr Carl Simonton, będąca wszechstronnym, spójnym poznawczo-behawioralnym programem samopomocy emocjonalnej dla chorych na nowotwory złośliwe i osób ich wspierających. Metoda ta pdnosi się do wszystkich podstawowych sfer życia i od wielu lat stosowana jest na całym świecie. Jej skuteczność potwierdziły badania naukowe.
Polecamy książki: C. Simonton, „Jak żyć z rakiem i go pokonać” oraz M. Wirga, „Zwyciężyć chorobę”.

Praca z wyobraźnią, wizualizacja

Metody pracy z umysłem, polecane m.in. przez dr. Simontona oraz psychoneuroimmunologię. Nasz sposób myślenia i świadome wykorzystanie wyobraźni wpływają na funkcje naszego ciała, organy, komórki i na nieświadomość (część psychiki, do której nie mamy bezpośredniego dostępu). Mózg nie odróżnia tego co realne od wyobrażeń. Pozytywne obrazy w naszym umyśle wzmacniają układ nerwowy, odpornościowy, całe ciało. Udowodniono, że połączenie pracy z wyobraźnią z metodami relaksacyjnymi (metodami rozluźniającymi ciało) przynosi pozytywne efekty i zapewnia lepsze rokowania.

Inne metody

Na przykład choreoterapia (terapia przez ruch, taniec, zabawę), arteterapia (terapia przez sztukę). Zaleca się konsultacje z psychologiem, psychoonkologiem, dietetykiem, udział w spotkaniach grup wsparcia, warsztatach rozwoju osobistego oraz redukcji stresu.

DONATE

amount:

Tworzymy Centrum Opieki Wytchnieniowej

Zamów kartkę!

Mikołaje, łączcie się!

Hospice Foundation

Bank account
EUR: PL18154010982001556247270003
USD: PL88154010982001556247270004
PLN: PL72154010982001556247270001

Bic code: EBOSPLPW
Swift code: EBOSPLPW0XX

Rocznik

 

Pomorskie S.O.S

Kontakt

Wszelkie pytania i e-maile prosimy kierować na adres:
awzr@fundacjahospicyjna.pl